Quantum Incursions Tips & Tricks
QUANTUM INCURSIONS - HANDLEIDING
Quantum Incursions (QI) is een gloednieuw spelonderdeel dat GvG vervangt, maar fundamenteel anders is. Men kan het vergelijken met een combinatie tussen nederzettingen en GE. Op het internet heb ik nog geen enkele handleiding gevonden dus heb ik er zelf een geschreven op basis van mijn ervaring tijdens 3 incursions op beta. Ik zal niet alles behandelen, maar wel de vragen die mij het meest relevant lijken.
QI is toegankelijk via het portaal rechts van het GS-standbeeld. Er moet een incursion actief zijn om naar de QI te gaan. Bij de start van een QI moet er een incursion geselecteerd worden door iemand met de machtiging van 'Guild Raid Officer'. Op dit moment kan er maar één incursion geselecteerd worden, nl. Basilisk's Peak, dat zich afspeelt in Ijzertijd. Dit wijst erop dat er in de toekomst nog andere incursions in een ander tijdperk zullen komen. Het is belangrijk dat er een Guild Raid Officer aanwezig is bij de start van de incursion anders kan niemand spelen! Vergelijk het met GE1 dat eerst geopend zou moeten worden.
QI start op donderdag om 8u en duurt tot de maandagochtend tien dagen later, net zoals GS.
Je krijgt eerst een kaart te zien van moeilijkheidsniveau 1. Er zijn 10 zulke kaarten, met stijgende moeilijkheidsgraad. Eigenlijk mag je dit even laten en eerst kijken naar je nederzetting. Links onderaan heb je een icoon van een boot. Klik daarop en je krijgt je nederzetting te zien. Werk daar eerst aan om je productie op te starten.
Om te beginnen moet je hem uitbreiden. Je hebt rechts bovenaan een teller van hoeveel Quantumscherven je hebt. Je start met 500 scherven. Wees er zuinig mee want je krijgt er geen gratis nieuwe meer tot aan het einde van het kampioenschap. Spendeer 450 scherven om 3 uitbreidingen voor je nederzetting te kopen. Kies uitbreidingen zonder hindernissen en liefst in het verlengde van je nederzetting (zuidoosten dus). Hindernissen kun je ook afkopen vanaf 10 scherven, een kleine kost. Uitbreidingen kosten progressief meer. Met 3 uitbreidingen heb ik altijd genoeg om te beginnen.
Vervolgens is het tijd om de productie op te starten. Bouw 4 dakpanhuizen (tegen de noordoostzijde), 8 slagers (5 tegen de zuidwestzijde en 3 tussen de huizen en de vijf slagers) en 3 amphitheaters rechts tegen de zuidoostzijde. Je start immers met heel weinig voorraden en de voorraadproductie moet omhoog.
Als je het visueel wil zien, speler Norde heeft een prachtig overzicht hiervan gemaakt:
Je moet nog geen eenheden of goederen maken.
Dat is zeer belangrijk. Als je bevolking ontevreden is, krijg je strafproductie (tot -80% voorraden en munten). Dan zul je nergens geraken. Je moet ernaar streven om een Enthousiaste bevolking te hebben. Daarvoor moet je minstens 2x zoveel tevredenheid hebben als er bevolking is en je krijgt dan +50% productie. Soms loont het de moeite om een extra huisje te bouwen ook al ga je daarmee nipt over de 2x grens. Bij de inning verzamel je eerst alleen dat huisje, vervolgens breek je het af en je bevolking wordt direct Enthousiast. Daarna verzamel je heel je stad aan +50% bonus. Zo win je een paar duizend munten. Immers, een dakpanhuis kost maar 2500 munten en brengt na één cyclus al 6250 munten op!
Ja, dat is zo. Bij QI log je 's ochtends in en je verzamelt je productie. 's Avonds doe je dit nogmaals. Daartussen moet je wachten op productie die afgewerkt wordt. Vaak zul je niets te doen hebben. Je kan je productie versnellen met Quantumscherven, maar dat is niet kostenefficiënt.
Je gaat naar de Quantummap. Dat is de perkamenten afbeelding linksonder. Vervolgens is het tijd om Actiepunten te verbruiken. Actiepunten is de munteenheid waarmee je Quantumacties kunt betalen (zoals de pogingen in GE). Linksboven zie je dat je 100K Actiepunten hebt. Ieder uur krijg je er 5K bij en je huizen geven ook een klein beetje Actiepunten. Zorg indien mogelijk ervoor dat je nooit 100K Actiepunten hebt omdat er anders Actiepunten gederfd worden en dat is zonde. Actiepunten zijn de grootste beperking in QI en zullen het verschil maken of we Ocean's kunnen verslaan of niet.
Je ziet op de kaart enkele knooppunten. Begeef je naar het knooppunt dat open staat. De verplaatsing kost 2000 Actiepunten per stap op de kaart.
Op een knooppunt kun je verschillende acties doen:
- vechten
- Quantumgoederen doneren
- Quantumvoorraden en Quantummunten doneren
- Actiepunten doneren (dit is het gemakkelijkste natuurlijk)
Iedereen start met een klein legertje en zou toch wat moeten kunnen vechten op moeilijkheidsgraad I. Iedereen start ook met 30 Quantumgoederen per soort en kan dus altijd een beetje doneren.
De vijand is op de lage niveaus zwak. Meestal 5-6 eenheden, soms van een lager tijdperk. Later wordt dat een pak zwaarder. Bovendien gaat de boost van de vijand omhoog. Je kan ook zien welk soort boost je zelf moet gebruiken tegen de vijand (rood of blauw) op basis van de achtergrondkleur van het knooppunt.
De geharnaste kerel is een mini-boss en de eindbaas zit natuurlijk aan het einde. Zij zijn harder om tegen te vechten. Dan heb je ook forten. Deze zijn vaak optioneel in een zijpad, maar als we ze niet uitschakelen, krijgt de eindbaas bijvoorbeeld +100/100. Dan is hij heel moeilijk te verslaan. Er zijn ook schilden en dat zijn garnizoenen. Als we ze uitschakelen, krijgen we een boost van +25/25 op alle knooppunten van de rest van de level. Eigenlijk moet je alle knooppunten uitspelen en niets achterlaten want op de volgende niveaus wordt het alleen maar moeilijker.
Er zijn vier soorten beloningen:
- knooppuntbeloningen: als je een actie uitvoert op een knooppunt heb je een kans om FP, goederen, Actiepunten of fragmenten van de nieuwe gebouwen te winnen (Neo Colossus, Neo Botanische Rotunda, enz.).
- kisten (linksboven op de Quantum map): op het einde van een incursion krijg je een gratis kist als je 40 vooruitgang hebt behaald en nog een tweede gratis kist als je 160 vooruitgang hebt behaald. Deze beloningen vallen echter tegen.
- kampioenschapbeloning (linksonder via icoon Quantum ranking): op het einde van een kampioenschap QI (na 6 incursions) krijgt iedereen in een gilde de beloningen die in de kist zijn aangeduid. De nummer 1 krijgt een gouden upgradekit voor de Neo Colossus en andere goodies. Dat zijn wel mooie beloningen.
- Quantum Pass (linksonder): dit is het belangrijkste van QI. Telkens als je vooruitgang boekt, kun je hier af en toe prijzen ophalen zoals selectiekits voor de Neo Colussus. Op het einde van een kampioenschap wordt dit gereset.
Op het moment van schrijven kun je hier nog niets mee doen. Inno zegt dat je hiermee extra uitbreidingen voor je hoofdstad kan kopen, wat Quantummedailles enorm waardevol maakt. Maar wat zal de prijs zijn...
Je hebt nu de keuze tussen alles herinvesteren in je stad om na 4 dagen een heel sterke stad te hebben ofwel een wat gebalanceerdere aanpak te doen.
Als je geen Vergeten Tempel (+50/50) of Toernooigrond (+25/25) hebt, dan kun je op militair vlak weinig betekenen. Bouw je stad meer op. Hiervoor kan je de mooie gids van Norde gebruiken als inspiratie:
De spelers die beschikken over minstens een Vergeten Tempel zijn sterk genoeg om op dag 1 al ten strijde te trekken. Bouw een eenhedengebouw en rekruteer een uur later wat troepen zodat je kan vechten en Actiepunten kan verbruiken. Je Actiepunten mogen niet ophopen. Het valt zelfs te overwegen om 25 scherven te betalen om het gebouw onmiddellijk af te werken als je niet een uur later terug online kan komen.
Je kan maar 2 soorten troepen kiezen. Zelf ga ik voor boogschutters en ballista's omdat deze op autobattle het best zijn en een boogschuttergebouw is klein. In de mate van het mogelijke probeer je troepen te gebruiken op knooppunten waar jouw eenheden de preferente eenheden zijn. Die geven 2x zoveel vooruitgang.
Sommige spelers vechten manueel om een beter resultaat dan autobattle te hebben. Zelf houd ik me daar niet mee bezig.
Je kan gerust barakken bouwen, eenheden maken en vervolgens de barakken afbreken en huizen zetten, zonder dat je een cyclus van 10 uur mist. Het trainen van eenheden gebeurt in 1 seconde.
Als we met 70 spelers QI spelen, hebben we 10.500 goederen. Dat is meer dan genoeg om de eerste levels uit te spelen. Ik ben nog niet voorbij level 5 geraakt op beta omdat het gilde waar ik in speel even zwak is als pakweg vrijheid-blijheid. De eerste dagen moeten er geen goederen gemaakt worden. Soms plaats ik wel later tijdens de incursion een goederengebouw om even wat goederen te maken om een extra uitbreiding te kopen en daarna breek ik het weer af.
Zeker. De slagers moet je vervangen door klerenmakers. Plaats later een geitenboerderij en villa's. Streef naar een productie van ongeveer 150K voorraden en 150K munten per cyclus van 10 uur. Daarmee heb je genoeg om een klein honderd eenheden te maken. Tegen dan heb je vooral een gebrek aan Actiepunten om te kunnen vechten en doet het er niet toe of je een miljoen eenheden hebt of slechts honderd.
Het is een verrassing voor veel spelers maar decoraties kosten tegen alle intuïtie in tevredenheid. Je moet 225 tevredenheid betalen (het wordt afgetrokken) om een aquaduct te kunnen zetten. Zo moet je triomfbogen bouwen om voldoende decoraties te kunnen zetten, zonder je Enthousiaste bevolking te verliezen.
Daar ben ik niet helemaal uit. In een zwakke gilde is het beter om voor aquaducten te gaan die beide bonussen geven, maar duur zijn. Monumenten en overwinningspilaren kunnen heel interessant zijn voor gildeleden die zich willen specialiseren. Dat is misschien op de hoogste niveaus essentieel, op voorwaarde dat we snel door de kaarten gaan en dat er geen gildeleden Actiepunten verliezen omdat ze de verkeerde boost hebben voor het huidige knooppunt. Daarom adviseer ik voorzichtigheidshalve om voor aquaducten te gaan.
Als je genoeg scherven hebt verzameld voor volgende incursion (minstens 450) kun je overtollige scherven spenderen aan diverse punten. Scherven gebruiken om extra kisten te kopen aan het einde van een incursion vind ik niet zo interessant omdat de prijzen tegenvallen. Volgens mij is het best om 450 scherven te gebruiken om 100.000 extra Actiepunten te kopen. Zo kun je veel geven acties na elkaar doen en stijg je met bijna 40 punten op je Quantum Pass. Bovendien krijgt de gilde ook een pak punten erbij.
Het is niet verstandig al je scherven op te sparen tot in de laatste incursion van het kampioenschap want telkens je 100K Actiepunten koopt, stijgt de kostprijs tijdens die incursion.
Op het einde van het kampioenschap ben je al je scherven kwijt dus spendeer ze op tijd!
Bekijk eerst wie de tegenstanders zijn… veel Bereden Krijger en/of Ruiter, neem dan 2 Boogschutters voor iedere Snelle Eenheid (max. 6 Boogschutters en 2 Ballista)
Je kunt even veel keer aanvallen als je leger groot is, dus zorg ervoor dat de vijand wordt verslagen en dat jouw leger in stand blijft, eventueel met schade.
Belangrijk is (en ook het grootste verschil met automatisch vechten) dat je een soort spelletje moet spelen met je leger. Het is verstoppen (uit de buurt blijven van de Snelle Eenheid en Boogschutter) en daarna aanvallen.
En dan volgt hier eigenlijk ook n soort volgorde van vechten uit te halen, namelijk:
IJzer | |
1 Artillerie. | Ballista |
2 Snelle eenheid. | Bereden Krijger \ Ruiter (Brons) |
3 Afstandseenheid. | Boogschutter |
Daarna de lichte en zware eenheden
Tijdens het vechten zie je waardes bij de vijand (bijv. 1-2, 3-4, 7-8 is dus 10-20%, 30-40%, 70-80%). Deze waardes geven de mogelijke schade aan, welke jouw leger op die desbetreffende tegenstander kan aanrichten.
Tip 1 Je moet de tegenstanders een voor een aanvallen, dus niet steeds een verschillende eenheid aanvallen, maar eerst een eenheid verslaan, dan naar de volgende. Met Ballista eerst Ballistas, met boogschutters eerst snelle eenheden.
- als je legereenheden wilt doneren zet dan de boogschutter tijdelijk neer want deze is goedkoper dan de ballista bij het rekruteren van legereenheden
- als het QI 10 daagse erop zit maar het kampioenschap nog niet, zorg ervoor dat je 450/500 Quantum Scherven overhoudt om de volgende op te kunnen starten
- zet een Vergeten Tempel 50% Rood Zwaard 50% Blauw Zwaard
- zet een Toernooigebied 25% Rood Zwaard 25% Blauw Zwaard
Extra rood of blauw uit de nederzettingen:
Yggdrasil compleet 50% Rood Zwaard
Koninklijke Badhuis compleet 20% Rood Zwaard en Schild 20% Blauw Zwaard, 60% Blauw Schild
Zonnetempel compleet 50% Rood Schild
Mogoltempel compleet 60% Blauw Schild
Hut van de heilige instrumenten 30% Rood Zwaard en Schild
Shinto tempel compleet 20% Blauw Schild en 40% Blauw Zwaard